Vi tilbyder osteopati

Vidste du, at 9 ud af 10 sundhedsforsikringer dækker behandlingerne?

NYT KONCEPT - HOLDTRÆNING

Specialindlæg, Osteopati, Fysioterapi, Ultralydsscanning og Shockwave

ONDT I RYGGEN?

En osteopat har til formål at finde årsagen til dine problematikker

Snow Fun Klinik Speciale - Severs Syndrom

Severs syndrom minder på mange områder om osgood schlatter, som er en tilstand i knæene. Det er et forbipasserende syndrom, som kun varer en årrække. Severs syndom kan være ganske invaliderende for de børn og unge, som oplever det. Heldigvis er behandlingen ganske simpel - dog ved mange forældre ikke, at det er denne tilstand, som deres børn har. Dette skyldes, at det er et syndrom, som ikke mange har kendskab til men som vi alligevel ser 500-800 tilfælde af om året i vores klinik.

• Alle bliver symptomfri med de rette specialindlæg, som skal være opbygget til den enkelte
  • Øjeblikkelig eller meget hurtig symptomlindring
  • En helhedsorienteret indsats giver de bedste resultater - den rette sko er også vigtig
  • Træningsøvelser er oftest et rigtigt godt supplement
  • Børn får ikke hælspore, slimsækbetændelser mv. af én løbetur - oftest er denne tilstand diagnosticeret forkert!

Severs syndrom - definition, årsag og forekomst

Dette syndrom er noget vi ser mere og mere hyppigt. Årsagen er relativt ukendt men hypotesen er, at det skyldes vores livsstil.
Severs syndrom er en tilstand som kun rammer de helt uge i alderen fra 8-13 år. Smerterne bør forsvinde omkring 13års alderen, da ledflader, ledbånd mv. er færdigudviklet i foden omkring denne alder. Dette betyder også, at vækstzonen lukker. Vækstzonen er den egentlige synder, hvilket desværre tit bliver overset.

De typiske symptomer på severs syndrom er:

• Smerter i- og omkring hælen. Altså ikke et lille punkt men oftest rundt om hele hælen
  • Typisk starter det i den ene hæl hvorfor det langsomt opstår i den anden også
  • Oftest bliver smerterne signifikant værre under fysisk aktivitet
  • Øvelser, smertecremer osv. hjælper ikke

Årsag

Mekanismen bag severs syndrom er relativt enkel men bliver desværre tit misforstået og forvekslet med hælspore, achillessenebetændelse eller andre tilstande. Det er vigtigt at pointere, at sådanne skadestilstande uhyre sjældent forekommer hos helt unge. I den alder er alt vævet stadig elastisk, bevæger sig godt, børnene bevæger sig meget og sover mange timer om natten. Derfor er sandsynligheden for, at det er en reel skade på hælen utroligt lille.

I hælknoglen (calcaneus) findes en vækstzone. Denne vækstzone lukker omkring 13års alderen, som tidligere nævnt. Dog er den, hos nogle børn og unge, mere modtagelig overfor irritationstilstande. Disse er forårsaget af hårde stød og kompressioner op. Noget der f.eks. kan trigge dette er dårligt fodtøj, at spille fodbold på kunststofbaner, løbe barfodet på hårdt underlag (gymnastikgulv) eller lignende.

Denne vækstzone bliver, efter endt aktivitet, irriteret og giver derfor smerter. Efterfølgende vil der opstå smerter i hælen hurtigt ved aktivitet.

Vækstzonen ses på billedet nedenfor.

Diagnose & behandlingsplan

Diagnosen stilles ved, at man laver en række af provokationstest af hælknoglen og vækstzonen, for at reproducere de kendte symptomer. Dertil testst alt det andet væv i området (achillessenen, skinnebensmuskler, fodled, ankelled), for at kunne udelukke, at der skulle være noget andet galt.

Vi har i klinikken udviklet en specifik screeningsprotokol for denne problematik, hvor vi også tester fod, knæ, bækken og lænd i relationen til fødderne. Her kigger vi også på hvordan musklerne arbejder sammen for at kontrollere fodstillingen. Dette er et vigtigt element, for at undgå skader i alderen der kommer efterfølgende.

Man kan supplere op med en ultralydsscanning, dog er det sjældent nødvendigt

Behandlingensplan

For at blive symptomfri hurtigst muligt er det vigtigt, at få lavet specialindlæg, som passer 100% til den enkelte. Sålen skal være i stand til, at kunne få aflastet hælen så meget, at man igen kan være aktiv uden smerter. Det er en meget speciel konstruktion af specialindlæg og det skal baseres på hvordan svangbuen er, hælen skal pakkes mm. Derfor virker standardsåler sjældent.

Her kan det rette skovalg også være relevant men oftest er det nok med specialindlægget.

Vi har her rangeret hvordan vi plejer at gribe problematikken an:

1. Specialindlæg fremstilles og bør fjerne smerterne indenfor 24-72 timer (enkelte tilfælde kan være lidt længere)
  2. Øvelser til at styrke fødderne
  3. Det rette skovalg (hvilket vi naturligvis også hjælper med via SNOW FUN)