Retrocalcaneal hælspore

Smerter bagpå hælen kan være forårsaget af mange tilstande. Her afdækker vi den retrocalcaneale hælspore.

Definition, årsag og forekomst

En retrocalcaneal hælspore er en kalkudvækst, som ses bagpå hælen i stedet for nedenunder, som er den traditionelle hælspore. Hælsporen opstår og vokser langsomt udad, når achillessenen er under stress i en længere periode. Dette stress kan udløse en betændelsestilstand i achillessenen, hvor senen hæfter bagpå hælknoglen, som hedder calcaneus.

Efter en længere periode med betændelsestilstand begynder tilhæftet fra achillessenen at forkalke. Tilkalkningen medfører nedsat elasticitet i achillesenen, som forårsager smerter i hælområdet.

Årsagerne kan være:

• Fejlstilling i foden såsom platfod eller hulfod
  • Overbelastning efter uvant fysisk aktivitet
  • Uhensigtsmæssige sko
  • Nedsat styrke af fodens muskulatur
  • Forhøjet blodtryk
  • Overvægt

Det vurderes, at 30-40% af alle med smerter på bagsiden af hælen er forårsaget af en retrocalcaneal hælspore.

Diagnosticeringen af Retrocalcaneal hælspore og symptombillede

For at være sikker på, at vi stiller den rette diagnose, er det vigtigt at finde ud af, hvilke symptomer du oplever. Diagnosen er relativt simpel at stille ved brug af ultralydsscanning, som er én af de muligheder vi har i snowfun klinik. Ved første konsultation spørger vi ind til dine symptomer, som ved en retrocalcaneal hælspore oftest er:

• Smerter ved tryk på bagsiden af hælen, fx når du kører bil og hviler foden
  • Smerter ved brug af sko, som strammer bagpå hælen
  • Smerter ved aktivitet, som kan være bagpå hælen, men også på ydersiden og indersiden
  • Igangsætningssmerter (de første skridt om morgenen giver smerter)
  • Hævelse, rødme og varme i bunden af achillessenen

Oftest bliver tilstanden forvekslet med slimsæksbetændelse (bursitis), hælspore, achillessenebetændelse og haglunds deformitet.

Det første step er, at du booker konsultationen “osteopatisk undersøgelse af fødderne”. Når diagnosen er stillet, laver vi en behandlingsplan. Oftest opdeler vi planen i flere steps, for at gøre det overskueligt og for at kunne måle effekten. Behandlingsplanen for en retrocalcaneal hælspore består typisk af:

• Indlægssåler for at korrigere en given fejlstilling i foden
  • Fokuseret shockwave for at nedbryde kalkdannelsen
  • Øvelsesterapi såfremt fodens muskulatur er påvirket
  • Vejledning i køb af sko i samarbejde med snowfun

Hvad finder I normalt ved undersøgelsen?
Dækker min sundhedsforsikring?
Dækker Sygeforsikringen Danmark?