Behandlingsmuligheder

Hælspore – udvækst på hælknoglen

Døjer du med hælspore eller er du i tvivl? Vi stiller altid diagnosen baseret på grundig undersøgelse, ultralydsscanning og fodanalyse.

Definition, årsag og forekomst.

Først og fremmest er det vigtigt at pointere, at hælspore og plantar fasciitis (svangsene betændelse) IKKE er det samme. Det er en udbredt misforståelse, som desværre stadig figurerer i utroligt mange sundhedsfaglige fag. Oftest er der tale om denne plantar fasciitis, som er smertegivende – og ikke hælsporen i sig selv. Du kan læse om plantar fasciitis her: Plantar Fasciitis

Hælspore er en knogleudvækst der typisk sidder på indersiden af hælknoglen, tæt ved svangsenen. Dog har man i senere år fundet ud af, at den også kan sidde bagpå hælen og på ydersiden. Det er en meget almindelig tilstand som findes hos mange mennesker til trods for, at man ikke udviser nogle symptomer. Diagnosen bliver stillet efter at have foretaget røntgen og allerede ved 1-2mm udvækst defineres det som en hælspore.

Røntgen af hælspore

Forekomst & årsag til hælspore

Som alderen stiger, stiger risikoen for at man har en hælspore. Når dette er sagt, så er de fleste symptomfri. Der er nogle tydelige sammenhænge med hvor i verden vi bor samt hvilke sygdomme vi har, der udgør hvor slemme tilfældende er. Det estimeres at i Asien er det op til over 50% af befolkningen, som har smerter på grund af denne tilstand. I det vedlagte studie* (se i bunden af siden) bliver der dog også vurderet, at den population går i mindre fornuftigt fodtøj.

Forskningen er heldigvis meget tydelig og har faktisk rangeret årsagerne til problematikken:

• Overvægt
  • Hyperpronation af foden
  • Plantar fasciitis (svangsenebetændelse)
  • Osteoarthritis
  • Psoriais arthritis
  • Rheumatoid arthritis
  • Ankylose spondylitis

Der er en markant højere procentfordeling når det kommer til overvægt og hyperpronation. Derfor er der store indikationer af, at knogleudvæksten kommer fordi hælknoglen belastes skævt ved enten fejlstilling i foden og/eller overvægt og den derfor responderer ved at vækste ud, for at beskytte sig selv mod skader. Denne forsvarsmekanisme ser vi flere steder i kroppen og er velkendt.

Symptomer ved hælspore

Symptomerne ved hælspore minder relativt meget om plantar fasciitis og så alligevel ikke. Man vil typisk have fornemmelsen af, at træde op i et søm og det vil blot blive værre og værre, som dagen går. Smerterne vil være lokaliseret ved hælknoglen.

Klinikkens perspektiv – sådan hjælper vi dig videre

Behandlingen af hælspore er relativt simpel, da det primært er indlægssåler der kan bruges til at aflaste hælen, sådan så man ikke får den hårde belastning. Det er påvist at special indlæg designet til den enkelte kan reducere smerterne markant. Dette fjerner dog ikke problemet, da det er knogleudvækst. Derfor anbefaler vi oftest behandling med fokuseret shockwave, for at få brudt noget af vævet op.

Du kan læse om shockwave her: Fokuseret shockwave (ESWT)

Der er desværre ingen evidens for, at øvelser kan fjerne problematikken, men det er oftest en god idé at strække ud i lægmuskler, baglår og generelt gå i fornuftigt fodtøj. Dette er altsammen noget vi kan hjælpe med i fællesskab med butikken Snowfun. Besøg butikken her.

*https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28369929/

Hvis du oplevet ovenstående symptomer og gerne vil have undersøgt dine fødder grundigt, kan du med fordel booke til en osteopatisk undersøgelse af fødderne.

Ønsker du derimod at booke tid til indlægssåler, kan du gøre det her.