Tennisalbue

1-3 % af verdensbefolkningen rammes af smerter på ydersiden af albuen gennem livet. Tilstanden er også kendt som tennisalbue.

Definition, årsag og forekomst

Mellem 1-3 % af befolkningen rammes af en tennisalbue (lateral epicondylitis) på et tidspunkt i deres liv. Tilstanden er mest almindelig i den arbejdsdygtige alder, dog med en tendens til at forekomme oftere efter de 40 år. Mænd og kvinder påvirkes ligeligt.

Tennisalbue skyldes oftest en overbelastning af muskulaturen i underarmen. Specielt en muskel, som sidder fra albuen og ned til håndleddet, der kaldes Musculus extensor carpi radialis brevis. Denne muskel kan bl.a. blive overbelastet ved mange ens bevægelser af håndled og/eller albuen. Det kan fx være ved musearbejde, ketchersport (derfra navnet ”tennisalbue”), havearbejde eller på anden måde fysisk arbejde, hvor hånd og albue er meget aktive (maler, brolægger, murer, anlægsgartner osv.). Efter noget tid, bliver senen overbelastet og den kan blive betændt, hvilket kan give smerter, når senen aktiveres.

Nyere forskning indikerer, at tilstanden efter noget tid begynder at danne nyt fibrøst væv i senen, hvilket giver en ”krystallisering” af senevævet. Det kan minde om en betændelsestilstand, som ved belastning vil være meget generende. Derfor vil styrketræning ikke være ideelt i starten af behandlingsforløbet.

Samme forskning bekræfter også, at det er den samme proces ved plantar fasciitis, som også er kendt som svangsenebetændelse eller hælspore. Dette har vores anden osteopat, Jeppe, lavet et studie om, som du kan læse mere om her: plantar fasciitis.

Symptomer og tegn på tennisalbue

• Smerter omkring ydersiden af din albue.
  • Smerterne kan forplante sig ned langs ydersiden af underarmen, eller op i overarmen.
  • Smerterne provokeres ofte ved at bøje håndleddet bagover, samt ved at gribe omkring en genstand.
  • Der er ofte en historie med meget ensidig gentaget arbejde, fx meget musearbejde eller mange af de samme gentagelser flere gange om dagen.
  • Smerterne er som regel værst ved igangsætning og kan blive bedre, når du er varm.
  • Hvis smerterne har stået på længe, kan du opleve at smerter ikke forbedres, når du bliver varmet op, men at de tværtimod forværres.

En tennisalbue vil opleves meget individuelt afhængig af, hvad den udløsende faktor er. Derfor er det også meget individuelt, hvilken type behandling netop du har brug for. Det kan bl.a. være:

• Osteopatisk behandling af nakke, øvre ryg og nerverne ud til armen
  • Mobilisering af omkringliggende led, bl.a. håndled, albueleddet samt skulderleddet
  • Massage af bindevævet
  • Shockwave
  • Styrketræning af påvirkede samt omkringliggende muskler for at mindske risikoen for en ny overbelastning
  • Stræk af de påvirkede muskler.

For at opnå en god og effektiv opheling af dit væv, er det essentielt med en god gennemstrømning af blod og fri passage af nerverne til dit påvirkede område.

Både nerver, arterier og vener skal igennem brystkasse og skulderen for at nå ud til albuen. Derfor kan det være relevant at undersøge både skulder, kraveben, ribben og nakke-/brysthvirvler, for at være sikker på, at der er optimale forhold for opheling i området med smerter. Denne type af behandling er oftest arbejde for en osteopat.

Da tennisalbue oftest er udløst pga. en overbelastning i hverdags eller ved sport, skal du straks mindske den aktivitet, som du formoder har udløst tilstanden. Det kan være svært at finde frem til, hvad den udløsende faktor er. Derfor vil du oplever en meget uddybende samtale med din behandler her i klinikken, for at finde frem til den udløsende faktor.

Da tilstanden er en overbelastning, vil målet i starten være af aflaste og mindske spændingen lokalt i vævet. Derefter skal du opbygge styrke i de omkringliggende muskler, hvilket oftest kan udføres hjemme med en elastik eller en håndvægt.

Skrevet af:

Tue Kragh
Autoriseret fysioterapeut
Uddannet MSc. Osteopat + DO Osteopat (afventer autorisation)

Dækker Sygeforsikringen Danmark?
Kan jeg få osteopati dækket af min sundhedsforsikring?
Hvad behandler en osteopat?

Behandlere