Perforeret fedtpude i hælen

Perforation af hælens fedtpude er en tilstand, som oftest bliver overset. Diagnosen giver symptomer i kanten rundt langs hælen og midt under ved belastning. Denne bliver tit forveklset med plantar fasciitis eller hælspore

Definition, årsag og forekomst

En perforeret fedtpude, også kendt som bristet fedtpude eller fedtpudeatrofi er en velkendt udfordring for patienter med hælsmerter, dog bliver den overset ofte ved ultralydsscanninger og MR-scanninger, hvor man har en formodning om, at diagnosticere hælspore eller plantar fasciitis.

Forskning fra 2021 indikerer, at tilstanden er langt mere normal end først antaget og at andre diagnoser som netop hælspore og svangsenebetændelser, kan påvirke fedtpuden negativt og gøre, at den nedbrydes. Derfor er det naturligvis relevant, at få undersøgt hvilken tilstand der er tale om og hvordan den afhjælpes bedst muligt. Her kan vi anbefale, at du besøger denne side: undersøgelse af fødderne.

Tilstanden betyder helt konkret, at fedtpuden enten revner eller bliver nedbrudt langsomt og at den ikke kan regenerere sig selv. Årsagen til dette er, at kernen af fedtpuden ikke har en blodforsyning og at de ydre lag er dårligt vaskulariseret. Der kommer blot kun blod til nok området for, at der ikke går nekrose i det, hvilket betyder at vævet ikke dør.

Åsagerne kan være:

• Fejlstilling i foden såsom platfod eller hulfod
  • Fysisk overlast henover en lang årrække
  • Uhensigtsmæssige sko
  • Dårligt kredsløb og overvægt
  • Traume (trådt op i et søm, hoppet ned fra noget højt og lande direkte ned i hælene)

Statistisk set er det flest kvinder der får tilstanden, fremfor mænd. Der er ikke nogen videnskabelig forklaring, men et oplagt svar kunne være valg af fodtøj, hvor mænd hypotetisk set oftere går i mere “fornuftigt” fodtøj.

ÅrDet vurderes, at ca. 25% af alle med hælsmerter også har en fedtpude der er slidt tynd eller bristet.

Diagnosticering og symptombillede af perforeret fedtpude

Da symptombilledet godt kan forveksles med andre tilstande i hælområdet, er det vigtigt at få lavet en grundig undersøgelse. Simpel manuel undersøgelse af hælen, hvor man klemmer på fedtpuden, er ikke omfattende og præcis nok. Til at diagnosticere er det vigtigt, at man udspørger meget konkret og følger op med en ultralydsscanning af hælen, for at konkludere hvor udtalt problematikken er. På scanningen kan man se hvor tyk fedtpuden reelt er og hvor den er bristet. Vores multisens kan ydermere måle fedtpudens funktion – altså hvor godt dæmper den kraftudviklingen op igennem din hæl, når du går på gulvet.

Nedenfor ses et eksempel fra vores udvidede fodundersøgelse, hvor der ses udtalt øget tryk på venstre hæl, som har medført at fedtpuden henover tid er bristet. Hælen må maksimalt belastes med ca. 30% af kropsvægten, men i dette tilfælde er det 44%.

De typiske symptomer er:

• Smerter midt under hælen og i kanten rundt langs hælen
  • Smerter som forværres jo mere man står op
  • Følelsen af, at stå direkte på hælknoglen
  • Smerter dybt i hælknoglen
  • Igangsætningssmerter (de første skridt om morgenen giver smerter)
  • Murrende fornemmelser om aftenen i hele hælområdet

Oftest bliver en ødelagt fedtpude forvekslet med betændelse i slimsækken (bursitiis), hælspore og plantar fasciitis.

En grundig undersøgelse er at foretrække, for at udelukke at der er tale om andre problemstillinger. Derfor vil vi anbefale, at du får en undersøgelse af fødderne. Denne indeholder både en ultralydsscanning, test på multisens og en grundig manuel undersøgelse af foden.
Hvis du allerede er blevet diagnosticeret ved ultralydsscanning eller MR-scanning kan du gå direkte til indlægssåler.

• Indlægssåler for at korrigere en given fejlstilling i foden, men også for at samle fedtpuden så tæt som muligt
  • Fysioterapi for at få vejledning i øvelser og optapening af foden, som kan være en mulighed for at lindre symptomerne
  • Vejledning i køb af sko i samarbejde med snowfun