Haglunds deformitet

Haglunds deformitet er en diagnose der tit forveksles med achillessenebetændelse eller tilkalkning. Deformiteten er ofte overset og kan give mange smerter på bagsiden af hælen

Definition, årsag og forekomst

Haglunds deformitet er en tilstand som påvirker knoglevævet i toppen af hælknoglen (calcaneus) og som oftest også påvirker slimsækken, som frigiver væske mellem achillessene og hælknogle, hvilket kan forårsage smerter på bagsiden af hælen. På sigt er der en signifikant øget risiko for, at achillessenen brister, da knoglevæksten kan vokse i retning af achillessenen og bryde ind i den.

Tilstanden bliver meget ofte forvekslet med retrocalcaneal hælspore eller achillessenebetændelse. Dog udelukker haglunds deformitet ikke, at de andre tilstande kan være tilstede eller opstå.

Vores erfaring peger på enkelte ting, som kan være med til at forværre tilstanden og smerterne på bagsiden af hælen og som derfor bør undgås eller afhjælpes:

• Hulfodsdannelse
  • Sko der klemmer bagpå hælen
  • For flade sko uden nogen støtte i
  • Fortykket achillessene
  • Traume (voldsomme ankelforstuvninger mv)

Det vurderes, at ca. 5% af alle med hælsmerter på bagsiden af hælen, er forårsaget af haglunds deformitet.

Diagnosticeringen af haglunds deformitet og symptombillede

Den rette diagnose stilles ved ultralydsscanning, men naturligvis også ved grundig undersøgelse for at klargøre, hvilke symptomer der er tilstedeværende. Især timingen af symptomerne, altså hvornår man mærker smerter i sin hæl f.eks., giver et præcist indblik i, hvilken problematik der kan være tale om.

Symptomerne beskrives oftest som:

• Smerter når hælen placeres i underlaget
  • Smerter ved brug af sko, som trykker bagpå hælen
  • Smerter ved aktivitet såsom kupereret gang, løb eller hop
  • Hævelse omkring achillessenen
  • Dunkende fornemmelse på bagsiden af hælen

Tilstanden er oftest i følge med slimsæksbetændelse (bursitis) på bagsiden af hælknoglen, fortykkelse af achillessenen og generelle hælsmerter.

Først skal diagnosen stilles. Her har du to muligheder. En udviddet undersøgelse af fødderne, hvor formålet er at finde årsagen og komme med en realistisk behandlingsplan. Her vælger du en osteopatisk undersøgelse af fødderne. Alternativt kan du vælge en ultralydsscanning, blot for at få diagnosen be- eller afkræftet. Når diagnosen er stillet, laver vi en behandlingsplan. Denne kan bestå af flere steps såsom indlægssåler eller shockwave, for at nedbryde knoglevævet. Hvis achillessenen er tydeligt påvirket, kan fysioterapi med henblik på genoptræning også være aktuelt.

• Indlægssåler for at korrigere en given fejlstilling i foden
  • Fokuseret shockwave for at nedbryde kalkdannelsen
  • Øvelsesterapi såfremt fodens muskulatur er påvirket
  • Vejledning i køb af sko i samarbejde med snowfun