Ydelser

Ultralyds­scanning

Hvad kan ultralydsscanning bruges til?

Som et supplement til den undersøgelse du får på klinikken, benytter vi os ofte af en ultralydsscanning. Fordelen ved at scanne vævet er, at vi kan stille en meget præcis og hurtig diagnose. Oftest er der også meget kort ventetid.

Ultralydsscanning vinder mere og mere ind som et værktøj til at scanne mange forskellige tilstande. Den mest almindelige er selvfølgelig graviditet. Dette er ikke noget, som vi arbejder med på klinikken.

Hvad kan en ultralydsscanning give svar på?

Scanningen kan give dig svar på følgende:

• Hvilken struktur er det, der giver smerterne? (menisk, slimsæk, ledbånd, muskel)
  • Er der øget inflammation i området (kroppens indre betændelsestilstand)?
  • Hvor slem er skaden? (Er musklen revet helt eller delvist over?
  • Er der slid i pågældende led? (overfladisk)
  • Er der skade på din menisk? (overfladisk)
  • Slimsæksbetændelse
  • Generel helingsproces

Andre tilstande vi ofte ser på klinikken er meniskskader, pes anserinus irritation/bursit, forstuvede ankler, achillesseneirritation, osgood schlatter-knæ, generelle knæsmerter, tennisalbuer mv.

Hvorfor få foretaget en scanning?

Det kan være en god idé med en ultralydsscanning, da det ofte giver et meget præcist svar og kan give en bedre forståelse for, hvorfor du netop har ondt. Under scanningen har vi en dialog sammen, hvor jeg forklarer hvad du ser på billederne.

Hvis der er nogen tvivl om, hvad der reelt er på scanningsbilledet, kan selve scanningen skabe et bedre grundlag for, at du kan sendes videre til en MR-scanning efter dialog med egen læge.

En ultralydsscanning tager ca. 30 minutter.

Du kan få billederne med på en USB-nøgle, såfremt du selv medbringer denne. Alternativt kan de sendes pr. e-mail.

Nogle sundhedsforsikringer dækker en ultralydsscanning. Husk derfor at forhøre dig hos dem, inden ultralydsscanningen foretages.

Book tid tid til en ultralydsscanning her