Knæsmerter

Mange mennesker oplever at have ondt i sit knæ. Det kan enten være i relation til at du har været aktiv eller blot opstået af sig selv. Vi vil i dette indlæg komme ind på nogle af de typiske skader, symptomer, årsager og hvordan vi anskuer og behandler udfordringerne her i klinikken.

Der findes et hav af forskellige knæproblematikker og diagnoser og det kan være svært at finde ud af hvad der réelt er tale om. Derfor har vi valgt her i klinikken, at alle personaler skulle tage ekstra kursus og modtage intern undervisning i netop knæproblematikker for at blive ekstra dygtige til at diagnosticere.

Da klinikken er koblet op på Snow Fun – Ski, Run & Bike butikken ser vi naturligvis mange motionister og atleter der i forbindelse med deres aktivitet har fået skader. Men den helt almindelige borger kommer naturligvis også.

De typiske udfordringer vi ser hos os er:

• Osgood schlatter (pubertetsbetinget vækstproblem på forsiden af knæet)
  • Menisklæsioner (Traumer og degenerative)
  • Korsbåndsskader (Før eller efter operation)
  • Løberknæ (Overbelastningsskade)
  • Springerknæ (Vverbelastningsskade)
  • Patella luksation/subluksation (Knæskal der er gået af led)
  • Tendinit (Betændelse i muskelsene-overgangen)
  • Bursitis (Betændt slimsæk)
  • Plica (Betændt slimhindefold)
  • Uspecifikke knæsmerter (Smerter som ikke nødvendigvis er forårsaget af noget, som blot er kommet af sig selv)

Symptomerne vil naturligvis variere alt efter hvilken udfordring det er. Oftest er der nogle gode tommelfingerregler man kan holde sig indenfor, for at kunne vurdere hvor vidt det er en alvorlig problematik eller ej.

Hvis knæet er hævet, varmt og rødt er det et tegn på inflammation. Når knæet er hævet kan det samtidigt også betyde, at du vil have svært ved at bøje eller strække benet helt. Det vil give en strammende fornemmelse, når du forsøger at bevæge det.
Hvis du oplever konstante smerter og ikke kan finde ro – heller ikke to uger efter det er startet, kan det være en indikation af, at noget er gået i stykker i dit knæ. Dog kan der være undtagelser.

Hvis dine smerter kun er relateret til en aktivitet (Trappegang, lange gåture, cykelture og lignende) behøves der langt fra at være en decideret skade men måske er der bare tale om et advarselssignal fra din egen hjerne om, at du måske bør tage den lidt med ro. Dette er selvfølgelig noget der vil blive vurderet af din givne behandler (Fysioterapeut eller Osteopat)

Årsagen til din givne udfordring er vigtig – og denne skal behandles. Vi har her listet en række af årsager op:

• Traumer (Du er kommet til skade – f.eks. en hård tackling til fodbold)
  • Platfod
  • Pronation eller supination i fod og ankel
  • Benlængdeforskel (Funktionel eller strukturel)
  • Lænde- og bækkenudfordringer
  • Aldersbetinget (Degenerativt)

Vi har gjort vores bedste for at blive eksperter indenfor knæ. Dette har vi gjort ved at hjælpe et hav af mennesker men også ved at hjælpe mange sportsklubber, tage ekstra uddannelse samt intern undervisning og “klinikker”, hvor vi drøfter de cases vi nu ser.

Mange knæproblematikker kan undgås ved at omstrukturere træningen og ved at opspore hvilke områder af din krop der ikke nødvendigvis bevæger sig helt optimalt.

Hvis du booker en konsultation hos os, får du en grundig undersøgelse af vores osteopater eller fysioterapeuter. Formålet er her, for at skabe et overblik over årsagen til din udfordring og herefter lave en behandlingsplan fremadrettet. Altsammen er selvfølgelig i afstemning med klienten. Oftest er træningsøvelser en del af behandlingen men ikke altid. I vores optik er det ikke altid øvelser der gør forskellen men det er tit et element vi bruger i behandlingsstrategien. Dialogen mellem behandler og klient er utrolig vigtig og derfor er der altid sat god tid af til din givne problematik.

Vi kigger blandt andet på følgende:

• Ryg- og bækkenmobilitet
  • Hoftens bevægelighed
  • Hvordan din fod arbejder under stress (ét-bens stand, gangfunktion, hop, løb mv)
  • Kæder fra bækken til fod

Dertil kører vi vores “testbatteri” igenenm på selve knæet, for at være sikre på den eventuelle diagnose og prognose vi giver dig som klient.

Hvis vi er i tvivl om omfanget af din problematik supplerer vi tit op med en ultralydsscanning.  Ved at scanne vævet kan vi finde ud af om der er tale om en eventuel skade, overbelastning, inflammationstilstand eller kalkudvækst. Du kan læse mere om ultralydsscanning ved at klikke HER.

Du kan booke tid her: Tidsbestilling