Klinikken tilbyder Special Indlæg, Osteopati, Fysioterapi, Ultralydsscanning og Shockwave

INDENDØRSSÆSONEN ER I GANG

Få indlægssåler der aflaster dig 100%

Vi leverer blandt andet såler til Roskilde Håndbold

ONDT I RYGGEN? En osteopat anskuer din problematik anderledes end du har prøvet før

Snow Fun Klinik Speciale - Nedsunken forfod (Metatarsalgia)

Én af de tilstande vi ser flest af i løbet af året er nedsunken forfod. Det er en diagnose, som kan være svær at stille helt præcist hvis man ikke har en del erfaring på området. Forskningen beretter om, at flere forskellige behandlingsmetodikker måske kan have en effekt. Vi har her i klinikken valgt at udvikle vores egen behandlingsprotokol for denne tilstand, som giver rigtigt gode resultater.

• De typiske symptomer består af summende eller prikkende fornemmelser i forfoden. Kan være kombineret med ømhed og smerter ved belastning af selve forfoden
  • Behandlingsprotokollen giver hurtig smertelindring- og symptomlindring
  • Den indeholder også øvelser, som vi viser ganske gratis nedenfor (Disse øvelser er de øvelser, som der faktisk er forsket i og har en effekt!)
  • En helhedsorienteret indsats giver de bedste resultater

Se vores video om nedsunken forfod og få forklaret de hyppigste symptomer, årsager og hvad man kan gøre ved det

Nedsunken forfod (Metatarsalgia) - Defination, årsag og forekomst

Nedsunken forfod er en tilstand, hvor fodrodsknoglerne er kollapset ned mod planet, hvilket forøger stresset på selve ledfladerne i fodrodsknoglerne, vaskulariseringen (blod til og fra området) samat nervevæv.

Hvert år bliver mange mennesker verden rundt diagnosticeret med tilstanden metatarsalgia også kendt som nedsunken forfod. Der findes desværre ingen specifik statistik men hvis vi opretholder det mod statistikker for hælsmerter, er det ca. 15-25% af den danske befolkning der som minimum oplever dette.
Det er en tilstand vi ser mere og mere hyppigt, dog findes der ikke alverden af videnskabelig litteratur til at afdække denne tilstand og ej heller komme med en klar plan for hvad man kan gøre. Derfor har vi valgt at blive eksperter på dette område og hjælper hver uge mange mennesker med denne udfordring.

Flere og flere forskningsresultater peger dog på, at det skyldes en simpelt biomekanisk ændring i foden grundet en kalcifikation (tilkalkning) eller atrofi (skrumpet) ledbånd, som opretholder forfodens bue. Herunder ses et billede, af de givne ledbånd der sidder under hver fodrodsknogle.

Nogle af de primære årsager til, at dette ledbånd skulle "kollapse" eller kalke væk kan være følgende:

• Overvægt
  • Graviditet
  • Traumer (f.eks. fået noget tungt nedover foden)
  • Dårligt fodtøj
  • Dårligt blodomløb
  • Hypermobilitet
  • Fejlstilling i foden såsom hyperpronation eller supination
  • Genetik

Dog er det vigtigt at pointere, at vi også ser meget unge mennesker have tilstanden, så det kan variere.

Symptomer på nedsunken forfod

De typiske symptomer der først viser sig, er dem der er lokaliseret under selve forfoden. Oftest vil de forekomme under en form for aktivitet (løb, cykling, fodbold, vandreture og lignende) eller hvis man går meget barfodet.

• Fornemmelsen af at træde på knogler
  • Summende/snurrende fornemmelser ude i forfoden
  • Øm forfod
  • Hammertæer
  • Hallux Valgus (Knyst ved storetåen) (Dog skyldes dette oftest forkert fodstilling!)
  • Strammende fornemmelse i læggen
  • Brændende fornemmelser i forfoden (Dette betyder oftest, at det har udviklet sig videre til nervevævsskade som hedder Mortons Neurom - dette kan du læse mere om her: Mortons Neurom

Hvad kan jeg selv gøre?

Klinikkens perspektiv

En fod er ikke bare en fod - og sådan anskuer vi faktisk alle tænkelige udfordringer, som vi møder hver dag i vores klinik.
Når du kommer til din konsultation hos os, sørger vi for at du bliver undersøgt og testet grundigt, så vi er sikre på, hvad vi har med at gøre. Dette gælder også hvis du har en tid i vores sålecenter, for at sikre at vi netop laver såler på den rette baggrund.
Nedsunken forfod er en permanent tilstand og derfor er konstant aflastning vigtigt. Denne kommer i form af vores specialindlæg, som har til formål at aflaste dine fødder i alle de timer hvor du går og står. Sålen designes fuldstændigt til dig og der bliver taget højde for de mekanismer der ligger bag nedsunken forfod.

Såfremt du har mange symptomer og generelt oplever, at indlægssåler og træningsøvelser ikke er nok plejer vi at supplere op med en ultralydsscanning. Denne er til for at kunne præcisere hvor vidt der skulle være mere galt eller blot en inflammationstilstand på baggrund af forfodsnedfaldet. Du kan læse mere om ultralydsscanning her: Ultralydsscanning

Såfremt det er tilfældet anbefaler vi at følge op med osteopatisk behandling samt shockwave. Disse ting kan du læse mere om, ved at klikke på nedenstående:

Hvis du ikke allerede har fået stillet diagnosen af en fysioterapeut, osteopat eller læge f.eks., vil vi som udgangspunkt anbefale dig at bestille en førstegangskonsultation hos én af vores fysioterapeuter eller osteopatstuderende.

Her indledes konsultationen med en dialog omkring dine udfordringer, hvor længe det har stået på, hvordan det er opstået og meget mere. Efterfølgende starter undersøgelsen som danner grundlaget for en given konklusion samt behandlingsplan og strategi.

Oftest, hvis du har fået stillet diagnosen, vil vi anbefale at du starter med at få lavet et sæt specialindlæg. En standardsål der ikke er opbygget efter din fod kan ikke gøre tricket, da både svangstøtte og forfodspelotte skal konstrueres i 3D alt efter hvordan din fod er.

Vi samarbejder med flere af landets førende ortopædkirurger, hospitaler, fysioterapeuter, osteopater mv., og har +10 års erfaring i at specialindlæg. Vi er de eneste i Skandinavien der arbejder, som vi gør. Du kan læse mere ved at klikke her.

Oftest kombineres disse specialindlæg med følgende:

• Træningsøvelser
  • Osteopati (hvor vi benytter os af nogle specielt udviklede teknikker netop til forfodsproblematikker)
  • Fokuseret shockwave (ESWT)

Vi plejer at tage tingene i etaper, for at kunne konkludere hvad der reelt virker. Det er oftest individuelt hvor meget der faktisk skal til men typisk er det nok med vores specialindlæg.

Se og hør hvordan Steffen blev fri for nedsunken forfod efter at have besøgt klinikken