Klinikken tilbyder Special Indlæg, Osteopati, Fysioterapi, Ultralydsscanning og Shockwave

INDENDØRSSÆSONEN ER I GANG

Få indlægssåler der aflaster dig 100%

Vi leverer blandt andet såler til Roskilde Håndbold

ONDT I RYGGEN? En osteopat anskuer din problematik anderledes end du har prøvet før

Osteopati - Hvad er det?

Osteopati er en autoriseret sundhedsprofession i Danmark, altså en beskyttet titel. Autorisationen består i, at den gældende behandler har +1000 timers superviseret behandling og er uddannet fysioterapeut inden osteopatstudiet.

Når man er autoriseret osteopat betyder det oftest, at man først og fremmest er uddannet fysioterapeut, læge eller kiropraktor hvorefter man har læst videre til osteopat.

Osteopati er baseret på medicinske fag såsom anatomi, humanfysiologi, neurologi/neurofysiologi, biomekanik, sygdomslære og embryologi. Alle disse ting kombineret gør, at en osteopat har til formål at finde frem til årsagen bag den givne problematik og altså ikke fokuserer udelukkende på de symptomer som viser sig.

Oftest er formålet med selve behandlingen at normalisere kroppens funktions- og bevægelsesevne. Der bliver arbejdet med fascia (bindevæv), led, nervevæv, muskler, organer og sammenhængende mellem dette. Ikke at forglemme er hjernen en utrolig vigtig faktor, herunder stress, manglende søvn, depressioner mv.

Hver behandling er fuldstændigt individuel, da den er baseret på hvad vi finder. Et kendt udtryk i faget er "Find it, Fix it - Leave it". Dette betyder også, at du ikke vil opleve overbehandling, men oftere færre behandlinger end hvad du førhen har prøvet.

Du kan læse mere på vores fagforenings hjemmeside lige her: www.danskeosteopater.dk

Osteopati

Hvordan ser en osteopatisk konsultation ud?

Hos os kan du vælge mellem to muligheder. Den lange førstegangskonsultation på en time eller den korte på 30 minutter. Hvis du vælger en time, når vi oftest en del behandling også. Uanset hvilken du vælger vil de starte ens - med en grundig anamnese, som afdækker alle tænkelige aspekter af din udfordring samt den manuelle undersøgelse, hvor vi tester led, muskler, nervevæv, organer mv.
Konsultationen starter med, at du vil blive spurgt ind til din(e) givne problematik/udfordring.

- Hvor er dine smerter? Hvor længe har det stået på? Hvad kan forværre symptomerne eller gøre det bedre? Hvilken type af smerte oplever du?

Andre ting vi afdækker er følgende:

• Skadeshistorik
  • Ændringer i symptombilledet
  • Operationer
  • Medicinering
  • Søvn
  • Fordøjelsessystem
  • Urinære system

... og meget mere.

Alt dette for at sikre os, at vi ikke overser noget og bliver ledt i retning af årsagen bag.

Næste step er den manuelle undersøgelse, hvor vi prøver at fremprovokere de kendte symptomer. Dette kan gøres på mange måder - dog oftest ved at palpere (mærke) sig frem, sætte stræk på en muskel eller bede den om at arbejde, komprimere et led. Alt bliver undersøgt i kæder og du kan på siden "cases" se eksempler på hvad vi i osteopati kalder "chains".

Hvad kan en osteopat behandle?

En osteopat behandler alle typer af skader og problematikker, så længe det er funktionelt. Dette betyder, at hvis det er en kronisk lidelse er osteopati ikke som udgangspunkt det mest oplagte valg. Dog behandler vi her i huset alle typer af udfordringer og lidelser.

Når du bliver undersøgt er formålet at finde frem til årsagen til din problematik - derfor bliver du tit undersøgt i kæder. Disse kæder kan f.eks. være hvorfor en bækkenproblematik kan give dig smerter nede i foden eller hvordan en låst nakke kan være med til at give en tennisalbue.

Selve behandlingen vil til hver en tid blive modificeret og tilpasset, så det passer den enkelte. Det er meget vigtigt, at behandlingen ikke er for hård for den givne klient. Der vil blive arbejdet med dine organer, muskler, led, nerver mv., alt efter hvilken problematik du har fået pådraget dig.