Klinikken tilbyder Special Indlæg, Osteopati, Fysioterapi, Ultralydsscanning og Shockwave

INDENDØRSSÆSONEN ER I GANG

Få indlægssåler der aflaster dig 100%

Vi leverer blandt andet såler til Roskilde Håndbold

ONDT I RYGGEN? En osteopat anskuer din problematik anderledes end du har prøvet før

Snow Fun Klinik Speciale - Plantar Fasciitis

Vi behandler hvert år mange klienter for denne tilstand. Det er estimeret, at ca. 15% af den danske befolkning døjer med denne udfordring. I dette indlæg vil vores fysioterapeut og osteopatstuderende, Jeppe, beskrive hvad problematikken reelt består af, hvordan vi anskuer den og hvad man selv kan gøre. Jeppe har skrevet og forsvaret sin master thesis i Osteopati om denne problematik.

• 95% af alle i behandling hos os bliver symptomfri
  • Ca. 30% symptomlindring indenfor de første 2-3 uger
  • En helhedsorienteret indsats giver de bedste resultater
  • Træningsøvelser er sjældent effektive - men kan være et led i behandlingen
  • Der er ikke tale om en betændelsestilstand - men fibroblast udvækst

Plantar fasciitis - definition, årsag og forekomst

Plantar fasciitis bliver oftest forvekslet med hælspore.
I mange år har man haft en forståelse af, at plantar fasciitis udelukkende var en inflammationstilstand (betændelse) i svangsenen - heraf navnen "itis", som betyder inflammation. Svangsenen løber fra midt under hælen og ud mod tæerne, hvor den hæfter på fodrodsknoglerne.

Nyere forskning har dog bekræftet at svangsenen ikke blot er under foden, men er en del af den hinde der hedder "superficial backline fascia", som altså løber hele vejen fra kraniet og ned under fødderne - heraf navnet "plantar fascia".

For nylig er man dog blevet klogere og har fundet ud af, at der måske er en betændelsestilstand (inflammationstilstand) i de første par dage hvorefter det udvikler sig til et begreb der hedder "fibro blast growth". Dette betyder egentlig, at i stedet for "kronisk betændelse", så handler det om krystalisering af proteiner i selve svangen hvilket gør at den bliver fortykket, mister sin elasticitet og kan derfor give gener. Derfor virker "trappetrinsøvelsen" også for de færreste - og hvis den virker skal der typisk gå over et år, før man ser effekten, hvilket forskningsprojektet om denne øvelse også viste. Dette kan også betyde, at blokader (binyrebarkhormon injektioner) ikke har nogen synderlig effekt, andet end lokal bedøvelse.

Altså er der ikke tale om en kronisk betændelsestilstand.

Årsag & Forekomst

Der kan være mange forskellige mekanismer og årsager bag plantar fasciitis. Forskningen peger heldigvis meget i den samme retning og det samme gør de statistikker, som bliver samlet ind.
Tilbage i 2018 blev der lavet et stort studie i USA der viste, at ca. 1% af "US adults" blev diagnosticeret med denne tilstand årligt. Dog blev der ikke taget højde for alle dem, som ikke har råd til at gå til lægen og ej heller dem der var mere end 55 år gamle.

Altså kan vi regne med, at over 5 millioner mennesker får denne diagnose hvert år, alene i USA. I Danmark er der lavet et estimat der hedder 10-15% - dog findes der ingen valid kilde på dette.

Det rammer kvinder 3 gange oftere end mænd og aldersgruppen er typisk 35-60 år.

De typiske årsager er:

• Overvægt
  • Dårligt fodtøj
  • Fejl i fodstilling
  • Nedsunken forfod
  • Benlængdeforskelle (Funktionelle og strukturelle)
  • Lænde- og bækkenproblematikker
  • Overtræning

Diagnosticering er vigtig

For at kunne konkludere hvor vidt der er tale om hælspore eller plantar fasciitis er det vigtigt, at din behandler lytter godt efter ud fra hvilke symptomer du fortæller du oplever.
Dertil benytter vi os tit på klinikken af ultralydsscanning for at kunne afdække hvor vidt der er tale om fibroblast udvækst eller blot en kalkdannelse, som giver dig generne.

Vores ene fysioterapeut, Jeppe, har skrevet sin master i osteopati om plantar fasciitis og hvordan patienterne bedst kunne hjælpes. I studiet opnåede han signifikant forbedring indenfor to behandlinger, hvilket ikke er opnået i nogle andre forskningsprojekter på så kort tid, med denne problematik førhen.

Klik mere på billedet nedenunder, for at se mere om studiet.

Hvordan kan en behandlingsplan se ud?

For at være så præcis i vores diagnosticering som muligt anbefaler vi følgende rækkefølge:

• Ultralydsscanning samt undersøgelse af fysioterapeut eller osteopat. Her vil du også få svar på hvad du må lave af aktiviteter, kan øvelser være relevante, hvor længe vil det sandsynligvis tage at blive symptomfri og hvad der måske ikke giver god mening, at bruge tid på.
    Resultatet af scanningen er altafgørende for hvordan resten af behandlingsforløbet ser ud. Oftest er det efterfulgt af:
  • Special indlæg (Klik for at læse mere) og eventuelt korrekt sko - fås hos Snow Fun - Ski, Run & Bike
  • Behandling i form af fokuseret shockwave
  • Osteopatisk behandling
  • Træningsprogram udvikles